FØRERKORT MOTORSYKKEL
Klasse A1, A2 & A
Det er flere ting du må ta stilling til når du skal ta førerkort. Her finner du svar på de fleste spørsmålene dine.
Formålet med opplæringen er definert av Vegdirektoratet, og det er laget en egen læreplan for opplæringen. Her nevner vi essensen av de viktigste temaene rundt det å ta MC-lappen.
Viktige temaer i lærerplanen
Du må ha gode automatiserte kjøretekniske ferdigheter og trafikale ferdigheter. Du må lære deg å kjøre økonomisk og miljøvennlig. I tillegg er det viktig å ha selvinnsikt og kjenne til typiske og egne handlings- og vurderingstendenser, for å få en bedre forståelse av hva det vil si å ferdes i trafikken med motorsykkel. Det er også essensielt å lære seg å planlegge og forberede kjøringen på en god måte.
Fire forskjellige førerkortklasser
Før du starter er det viktig å kjenne til de forskjellige førerkortklassene. Det finnes fire forskjellige kategorier tohjulinger når det kommer til førerkort: moped, lett MC, mellomtung MC og tung MC.
Aldersgrenser for MC-lappen
Det er forskjellige minstekrav til alder for de forskjellige førerkortene, fra 16 år for moped og lett MC til 24 år for tung sykkel. Du kan også ta førerkort på tung MC om du tok lappen på mellomtung MC når du var 18 år og i tillegg gjennomfører et kurs på 7 timer.
Teoretiske forkunnskaper
Mange kjøreskoler tilbyr kurs innen MC. Før du begynner på de forskjellige kursene må du ha gjennomført trafikalt grunnkurs. Denne bestemmelsen ble innført i 2005, og gjelder ikke for de som har fått førerkort for bil før det.
Viktige refleksjoner
På selve kjøreskolen må du gjennomføre et 3 timers teorikurs, også om du har førerkort for bil. Dette gjelder ikke de som skal ta førerkort på moped. Trafikklærer Tormod Lunde ved Tempo trafikkskole forklarer innholdet på denne måten:
– Det er egentlig ikke et teorikurs i tradisjonell forstand, vi går ikke gjennom vikepliktsregler og slikt på dette kurset. Det er mer en drøfting av hva det innebærer å være motorsyklist. En viktig øvelse i å bli mer bevisst hva du gjør når du kjører og hvorfor du gjør det.
– En erfaren bilist gjør ting hun eller han ikke tenker så mye over. Når du så skal bli motorsyklist øver vi på å tenke over nettopp det, både fordi du er en mer utsatt trafikant, men også fordi samspillet mellom trafikantene blir enda viktigere når du ferdes på to hjul ute på veiene.
Har du lappen på lett sykkel og ønsker ta førerkort for mellomtung eller tung MC, trenger du ikke gå på dette obligatoriske kurset en gang til.
Obligatoriske kjøretimer
Etter drøftingen i ”klasserommet” et det klar for de obligatoriske kjøretimene. For å ta førerkort må du gjennom et minimum:
- 2 veiledningstimer
- 4 timers sikkerhetskurs på bane (gjelder ikke for lett motosykkel)
- 8 timers sikkerhetskurs på vei (hvorav 4 timer er teori)
– Men det er viktig å huske er opplæringen er nivåstyrt, det er de obligatoriske kompetansemålene som bestemmer om du er klar for å kjøre opp til førerprøven. I veiledningstimene vurderer vi ferdighetene og finner ut hva vi må trene mer på. De fleste bruker derfor flere timer enn minimumskravet. Normalt trengs det noen flere timer på tung sykkel, litt mindre på mellomtung, kanskje noe færre timer på lett MC, forklarer Lunde.
Hva koster MC-lappen?
Timeprisen ligger på 900-1.000 kroner. Det kan allikevel være lurt å sette av en ekstra buffer og ikke ha et budsjett som satser på at du klarer det på minimumskravet til antall kjøretimer.
– Det er ekstra surt å måtte avbryte opplæringen fordi du mangler noen få tusen. Da er det kanskje bedre å vente litt og spare til du har noe mer å gå på? foreslår trafikklæreren.
Viktig med forarbeid, og etterarbeid
Det er viktig å være godt forberedt til hver kjøretime, og gjøre et grundig etterarbeid. Tenk skikkelig og systematisk igjennom læringsforløpet etter hver time, gjør gjerne notater. Da er det enklere for deg å stille trafikklæreren din spørsmål i neste time hvis det er noe som er uklart for deg. Du oppnår også best læringsresultat av hver kjøretime om du leser det aktuelle teoristoffet før neste time.
– Vi ser at det er flere og flere som blir flinke til dette. Det gleder oss, fordi det bidrar til enda sikrere trafikk. Og så er det jo en bonus for en del at de sparer opptil flere tusen på å gjøre hjemmeleksa mellom kjøretimene, sier Lunde.
Klar for førerprøven!
Når du har gjennomført teorikurset, de obligatoriske kjøretimene og bestått teoriprøven kan du melde deg opp til førerprøven hos en trafikkstasjonen. Det er du selv som må melde deg opp. Selve prøven er omfattende og varer i 60 minutter.
Førerprøven er delt i tre deler:
- Sikkerhetskontroll
- Kjøregård (alle øvelser)
- Kjøring i trafikk
Lykke til!
FØRERKORTKLASSER
- Klassen gjelder føring av lett motorsykkel med eller uten sidevogn.
- Slagvolum for lett motorsykkel er høyst 125 ccm, effekt på høyst 11 kW og forholdet mellom effekt og egenvekt på høyst 0,1 kW/kg.
- Minstealder for klasse A1 er 16 år.
- Klassen gjelder føring av mellomtung motorsykkel (høyest effekt 35 kW og forholdet effekt/vekt høyst 0,2 kW/kg.
- For å få førerrett i denne klassen må du ta obligatorisk opplæring og avlegge førerprøve.
- Minstealderen for klasse A2 er 18 år.
- Klassen gjelder føring av motorsykkel (med eller uten sidevogn) uten begrensning på motorsykkelens effekt.
- Minstealder for klasse A (direkte erverv) er 24 år.
- Kan også oppnås som trinnvis erverv, da med minstealder på 20 år. Dette forutsetter at du tar klasse A2 som 18-åring, gjennomfører et kurs på 7 timer og opparbeider 2 års erfaring med klasse A2.
jeg vil Bli elev
Har du spørsmål om pris og hvilke kurs du har behov for, ikke nøl med å ta kontakt.
Legg igjen ditt telefonnummer nedenfor så ringer vi deg.