FØRERKORT TILHENGER

Klasse BE / B96

Bilde av tilhenger for kjøreopplæring - Fyllingsdalen Trafikkskole - Kjøreskole i Bergen

Tilhengerlappen – nå med beståttgaranti og prisgaranti

Prisgaranti: Vi streber etter å være markedsledende i Bergen, og vi innfører derfor prisgaranti. Dette betyr at om du kan vise til skriftlig tilbud fra andre trafikkskoler i Bergen om lavere priser enn vi tilbyr, lover vi at vi matcher dette tilbudet.

Vi har lang erfaring med opplæring innen bil og henger så du kan være sikker på en trygg og solid læreplan. Kurset er delt inn i fire trinn, og avsluttes med en praktisk prøve (oppkjøring).

Trinn 1:

Du må ha førerkortet på bil for å kunne ta hengerlappen.

Trinn 2:

Trinn nummer 2 er den første delen av selve BE opplæringen. Her skal du lære deg å bruke bil med henger rent kjøreteknisk, til- og frakobling av henger, rygging samt å gjennomføre en sikkerhetskontroll. Dette trinnet vil bli avsluttet med en veiledningstime hvor du og læreren vurderer om du er klar for trinn 3.

Trinn 3:

Her skal du lære å kjøre sikkert og selvstendig med bil og tilhenger i variert trafikk og terreng. Du skal også lære å kjøre tydelig, effektivt og økonomisk. Vurdering av snuplasser og snumåter er også i fokus.

Trinn 4:

På dette trinnet skal du kunne kjøre bil med tilhenger på en ansvarlig måte og i god samhandling med andre i trafikken. Du skal også gjennomføre et kurs i sikring og merking av last (2 timer) og et sikkerhetskurs på vei (3 timer).

Opplæringen avsluttes med en praktisk prøve.

Hva kan du trekke?

Førerkort klasse B:
Med førerkort klasse B skal bilens totaltvekt + tilhenger ikke overstige 3500 kg. Tilhengerens høyeste totale vekt kan heller ikke være over 750 kg. Dette er de to hovedreglene såfremt det ikke er noen tekniske begrensninger ved bilen.

Dersom den totale vekten, eller vekten på tilhengeren overskrider de angitte summene er det pålagt å ha førerkort som tillater for dette.

Førerkort klasse B96:
Med dette kurset kan du trekke tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg. Det gjelder hvis summen av tilhengerens tillatte totalvekt og bilens tillatte vekt er mellom 3500 og 4250 kg. Med dette kurset kan du når som helst konvertere til BE-sertifikat ved å fullføre den praktiske prøven (oppkjøring).

Førerkort klasse BE:
Dette kurset gir tillatelse til å trekke tilhenger med totalvekt opptil 3500 kg. I praksis vil dette si man kan trekke henger hvor samlet tillatt totalvekt for bil + tilhenger ligger i området 4250 og 7000 kg.

Fra 19.1.13 kan ikke tilhengerens totalvekt overskride 3500kg.

FØRERKORTKLASSER

jeg vil Bli elev

Har du spørsmål om pris og hvilke kurs du har behov for, ikke nøl med å ta kontakt.
Legg igjen ditt telefonnummer nedenfor så ringer vi deg.

FØRERKORT BIL

Klasse B